SENIOR I TRAFIK

Hvornår er man gammel ?  Hvornår er man for gammel til at køre bil ?

Hvad kan man selv gøre for at forlænge den tid man har i sin egen bil ?

Er jeg tryg ved min egen kørsel ?

Er mine omgivelser tryg ved min kørsel ?

Puhha, det er et svært, ømt og næsten umuligt spørgsmål at blive enige om.

I Køge trafikskole er vi en samling kørelærere i meget forskellige aldre, der gennem de sidste 5-6 år har fornemmet at vi får flere og flere bekymrede, både ældre, men også pårørende i telefonen.

Det gennemgående emne i de opringninger er en bekymring for hvor hvidt det stadig er forsvarligt at køre bil.

Den ældre, eller som vi ynder at kalde det, senioren, ringer for at spørge om vi kan hjælpe med en eller flere genoptrænings, køretimer i trafikken.

De pårørende ringer for at arrangere det samme, mange gange uden de først har vendt det med den senior det drejer sig om, hvilket gør at vi i køreskolen skal tænke os rigtigt godt om inden vi siger udtaler os for bestemt.

Vi har efterhånden fået en bred erfaring med den lidt specielle disciplin det er at køre en tur med nogen der har haft kørekort i mange år. Langt de fleste kan jo sagtens køre bil, men skal bare bekræftes i det. Andre kører faktisk fint bil men har nogle fysiske problemer der gør deres mulighed for orientering i trafikken mere besværlig.

De erfaringer vil vi rigtigt gerne dele ud af, og ligesom prikke hul på den store ballon af bekymringer der ligger, både ved seniorerne, men specielt også hos de pårørende.

Mange gange kan en god samtale med en af os afhjælpe tvivlen. Nogle har behov for at samles sammen med andre i samme situation, og igen andre ønsker at komme ud og køre lidt genoptræning bag rattet sammen med en kyndig.

Lige meget hvad og hvem, så ved vi at vi kan være med til at løse problemet.

Hvad kan vi hjælpe med ?